How the West was won ali mojih 100 milj Leadvilla

LEADVILL (ZDA)

25 08
 2016

Pripoved Mitje Volčanška, prvega Slovenca, ki je nastopil na drugem najstarejšem ultramaratonu v ZDA, tekmi Leadvill Trail 100 Run.

Začel bom pri začetku. Pri Američanih velja, da nisi pravi ultraš, če nisi dokončal vsaj ene stomajlerice. Čeprav sem se pri svojem tekaškem udejstvovanju previdno loteval daljših razdalj, sem bil v prejšnjih dveh poskusih na 100 milj, kljub dobri pripravljenosti in dejstvu, da sem bil vsaj do polovice proge dobro na poti, iz takšnih ali drugačnih razlogov obakrat prisiljen odstopiti.

Zmaga na loteriji

Ker, kot pravijo, gre v tretje rado, sem letošnji nastop na 100-miljski preizkušnji - zase si (še) ne upam trditi, da zmorem iti na rezultat na več tako dolgih tekov v eni sezoni - temeljito pripravil. Začelo se je s prejetjem mejla organizatorjev Leadvilla v januarju, da sem bil izžreban za nastop na njihovi znameniti tekmi. Mesec pred tem sem namreč tvegal plačilo 15 dolarjev za sodelovanje v loteriji, ki omogoča nastop na drugem najstarejšem ultratrejlu v ZDA in verjetno enem najstarejših na svetu.

Proga se začne v rudarskem mestecu Leadville na zahodu Kolorada, na nadmorski višini skoraj 3100 metrov. Proga za evropske razmere sicer nima veliko višincev (slabih 5000 metrov vzponov in prav toliko spustov se nabere), zato pa je za marsikoga usodna višina. Teče se namreč ves čas med 2800 in 3800 metri. Od približno 700 tekačev jih tekmo vsako leto v limitnem času 30 ur konča le polovica.

Priprave

Poleg še več tekaških kilometrov in višincev sem zato za pripravo na tako imenovano Race across the Sky namenil tudi višinskim pripravam. Pred odhodom v ZDA sem preživel teden dni v Dolomitih, na skoraj 2000 metrih nad morjem, kjer se je med tekom in kolesarjenjem nabrala za 13.000 višincev. Poleg tega sem v Kolorado pripotoval že teden pred samo tekmo.

Krajev nisem poznal, sem pa imel srečno roko z izbiro kraja in penziona. Twin Lakes leži ob trasi Leadvilla in nudi, kot sem lahko prebral, enega najpogosteje posnetih kotičkov Skalnega gorovja - ledeniško dvojno jezero s kar 1700 akri površine. Hkrati je to izhodišče za številna stezičenja. Med drugim sem od tam lahko odhitel na najvišji vrh Kolorada Mount Elbert (4399 m).

Prenočevanje pri gospeh

Tudi gostišče Twin Lakes Inn je nadvse zanimivo. Ohranil so namreč v večjem delu prvotno stavbo iz leta 1879, v osnovi postajo za karavane, ki so od tam prek Independence Passa potovale v Aspen ali obratno, in bordel. Nekatere od sob nosijo celo imena po znanih Ladies of the Evening (večerne gospe), ki so tam sprejemale goste. Sam sem tako spal v Bessie's Room (Bessijina soba).

Gostišče je bilo skromno (sobe brez televizorja, skupna kopalnica na vsakih nekaj sob), a zelo urejeno, restavracija v sklopu gostišča pa vrhunska, s svežo, raznoliko hrano obilnih porcij. Poskusil sem tudi nekaj lokalnih piv - za ultraše je namreč pomemben podatek, da Kolorado velja za središče butičnega ameriškega pivovarstva. Tako sem skratka imel vse, kar sem potreboval pred nastopom: teren za treninge, mirno okolje in dobro hrano.

»Bolelo bo!«

Na dan pred tekmo smo tekmovalci in spremljevalci napolnili športno dvorano srednje šole v Leadvillu za končni brifing. Tam si začutil tisto pravo vzdušje velike tekme in dobil občutek, da kraj res živi zanjo. Nagovoril nas je tudi župan Leadvilla, ki je bil dan kasneje med skupaj 300 prostovoljci na eni od okrepčevalnic. Idejni oče Leadvilla 100 Ken Chlouber pa nam je vlil spobudne besede, priznal, da bo bolelo ("It' s gonna hurt!"), vse tekače pa je pripravil k slovesni zaobljubi, da ne bomo odnehali, ne glede na vse ("I committ I won' t quit!").

Start je bil v soboto ob 4. uri. K sreči sta bili dve kavarni na glavni mestni ulici tik ob startu odprti že zelo zgodaj, tako da smo se lahko pogreli (temperatura je bila tik nad lediščem) in spili kavo pred začetkom teka. Name je kava začela delovati zelo pozno, tako da sem prišel z veceja deset minut pred startom, ko v kavarni ni bilo nikogar več. S tem se nisem prav nič obremenjeval, saj sem vedel, da prerivanje za čim boljšo startno pozicijo tu nima prav veliko smisla.

Hiter začetek

Ob poku pištole se zaženemo navzdol (prve kilometre smo uživali v spustu), jaz pa v lahkotnem teku stalno pridobivam pozicije. Do prve okrepčevalnice May Queen na 21,5 km pridem v slabih dveh urah. Bi rekel, da skoraj prehitro, a stalno preverjam pulz, ki ni zaskrbljujoč. Iz izkušenj vem, da se preveč tudi ne smem šparati na taki razdalji, saj bom na koncu, v zadnjih kilometrih, tako ali tako mrtev.

Pri vzponu proti Sugar Loaf Passu, ki sledi, uspem celo posneti izjavi dveh tekačev. Vmes spoznam Nemca, čigar ženo sem nekaj dni prej srečal na vrhu Mt. Elberta. S simpatično Kanadčanko začneva debato o Ameriki in Evropi ... Na približno 38. kilometru smo pri okrepčevalnici Fish Hatchery, do sem sem potreboval manj kot štiri ure. Sledi edini res dolgočasen, ravninski predel po asfaltu do okrepčevalnice Half Pipe (50. km) in po priključitvi na zelo lepo planinsko vezno pot Colorado Trail prispem v Twin Lakes. 63,5 km v šestih urah in pol. Hm, bomo videli, kako bo za nazaj. Le kilometer po okrepčevalnici sledi prečenje reke, ki je letos k sreči dokaj plitva, a ledeno mrzla. Od tam pa končno hoja proti najvišji točki tekme Hope Pass s skoraj 3800 metri nadmorske višine. S hitro hojo pridobivam pozicije pred presenečenimi tekači, ki so mi zbežali v prejšnjem spustu. Z vrha sledi mestoma neroden spust proti obračališču Winfield. Tam, na polovici proge, je okrepčevalnica, na katero prispem v slabih devetih urah in pol.

Tihe želje ...

Ura je skoraj dve popoldne, in če nas je zjutraj zeblo, zdaj, ne glede na nadmorsko višino 3000 metrov, umiramo od vročine. Naslednjih osem kilometrov nazaj na vrh Hope Passa je zame gotovo najtežjih na vsej tekmi. Na vrhu piha hladen veter, gneča je zaradi tekačev, ki se šele zdaj spuščajo oz. se šele bodo spuščali proti Winfieldu.

Vračanje proti Hald Pipu na 111. kilometru se po pričakovanju vse bolj upočasnjuje. Nobene prave krize, vseeno pa se ob vsej tej ravnini ("So many flats," sem se kasneje pritoževal svojemu zajčku) glava upira, tako da začenjam izmenjevati tek in hojo. Kljub temu pridem do Fish Hatchery v dobrem stanju. Tam si privoščim malo sedenja, toplo juhico, vmes spodbujam fanta, ki je prišel tja pred mano, pa misli odstopiti, čeprav nima nobenih poškodb. Prostovoljci me vprašajo, ali potrebujem pejserja (ti so namreč dovoljeni od 50. milje dalje). Sam kot sem, brez pejserjev in spremljevalne ekipe, seveda privolim. Imam še ogromno časa, za zadnjih nekaj manj kot 40 kilometrov osem ur, da si izpolnim tiho željo, preteči 100 milj v manj kot 24 urah (finišerji sicer dobijo majhno srebrno priznanje za rezultat pod 30 urami ter veliko zlato in srebrno priznanje za rezultat pod 25 urami), a hkrati vem, da se bo kmalu zmračilo. Prihaja tudi s psihološke strani najtežji del poti. Ko začneš hoditi s čedalje počasnejšim korakom, se ti še tako visoko leteči načrti začenjajo podirati ...

Kevin, hvala!

Svoje načrte razkrijem pejserju, zajčku, Kevinu Codyju iz Kalifornije. Njegov tekač je zaradi višinske slabosti odstopil, sam pa je hotel vseeno preteči vsaj nekaj kilometrov. Hitro se ujameva, tako po človeški kot tekaški ravni. Njemu gre glavna zahvala za to, da iz sebe iztisnem dodatne moči, da pretečem prenekatero ravnico in spust, ki ju sicer najbrž ne bi. Podaja mi je hrano, me opozarja, koliko milj je še do konca, me bodri, tudi ko želodec nekje okoli 90. milje odločne izjavi, da je dovolj enolične hrane, ki sem jo vsrkaval ves dan, in me pospremi do (vsaj zame) zmagovitega cilja, pred katerim iz nahrbtnika izvlečem tudi mini slovensko zastavo. Ob času 22 ur, 11 minut in 24 sekund nekaj časa kar ne morem verjeti svojim očem, malo kasneje me šokira še podatek, da sem absolutno petindvajseti.

To je bila res čudovita izkušnja. Kolorado in njegove stezice priporočam vsem. Upam, da bom spodbudil še koga, da se loti te pustolovščine. Letvica je postavljena, pridite se preizkusiti!

Naj se ob tej priložnosti zahvalim vsem v Twin Lakes Innu, še posebej Andyju, in seveda Kevinu, brez katerega ne bi nikoli videl cilja. Spoznal sem ogromno srčnih ljudi. Kapo dol pred 62-letnem Dougom Nashem, ki je z Leadvillom opravil že petič, in vojakom Nathanom Cogswellom, s katerim sva se spoznala v Twin Lakesu in ki je prav tako odlično opravil s tekmo.

Hats off

To all my US friends: first of all a great "Thank You" to Kevin - I would' t have made without you! A great thanks to all the staff at Twin Lakes Inn, especially Andy. Hats off to Doug Nash - I wish to be in your shape in a couple of decades. And of course well done to Nathan Cogswell - I hope I can someday show you some of the beautiful slovenian trails.

lead-mitja
»Uradna« fotografija Mitje Volčanška.

lead-pocitek
Počitek v Fish Hatchery s toplo juhico.

Fotogalerija je na povezavi.